2 razy w tygodniu
Rozpoczęcie:
18 lutego 2025 – godz. 20.00 - 21.00 (online)
Trwa: luty 2025 - maj 2025
3 x 220zł
Kurs przeznaczony jest dla rodziców, przyszłych rodziców, opiekunów dziecięcych, jak również nauczycieli, psychologów, terapeutów chcących poznać montessoriańskie podejście do podstawowych zagadnień związanych z dziećmi w wieku niemowlęcym. Tematami jakie poruszymy będą np. odpieluchowanie, dawanie smoczka, noszenie na rękach, karmienie. Nasze trenerki odpowiedzą na pytania czy kupić dziecku „chodzik,” jakie łóżeczko wybrać, jakie pomoce rozwojowe oraz zabawki są najskuteczniejsze, po czym rozpoznać żłobek montessoriański, a także zwrócą uwagę na niektóre cechy zachowania dziecka, które mogą być niepokojące. Sporo czasu poświęcimy również na odpowiedzi na Państwa pytania.
Program kursu jest rozpisany wg zagadnień i problemów jakie pojawiają się przed rodzicami od narodzin dziecka aż do 3 r.ż.
Będziemy się spotykać z Państwem dwa razy w tygodniu po 60 min. we wtorki i czwartki. W sumie mamy przewidziane 23 spotkania. Jeśli z różnych przyczyn nie byliby Państwo obecni na danej sesji, istnieje możliwość otrzymania od nas linku do spotkania i odtworzenia go w dogodnym czasie. Nagrania są dostępne przez ok. 2 tygodnie od wydarzenia.
1. Kim jest małe dziecko?
Kim jest noworodek, niemowlak, małe dziecko (zwane też toddlersem), jak rozwija się ciało, jak kształtują zmysły i uczy jego mózg. Dlaczego tak ważne jest, by rozumieć procesy zachodzące „wewnątrz” i jak je prawidłowo wspierać.
2. Rytuały codziennej rutyny
O porządku i zasadach, których potrzebują małe dzieci by zdrowo się rozwijać. Stałe punkty dnia: sen, jedzenie, spacer. Dodatkowo: jak zorganizować bezpieczną przestrzeń do spania i o tym, dlaczego łóżeczko jest niepotrzebne...
3. Karmienie
O kształtowaniu zdrowych nawyków żywieniowych, wspieraniu samodzielności dziecka, a przy okazji o tym, jak sprawić, by jedzenie z małym dzieckiem było przyjemnym i wartościowym czasem dla całej rodziny.
4. Zabawki i pomoce rozwojowe – czyli czego nie musisz kupować
O „szkodnikach” i przeszkodach w rozwoju, do kupna których zachęcają nas producenci zabawek i sprzętów „dla dzieci”, o tym, czego tak naprawdę potrzebuje małe dziecko, by się wszechstronnie rozwijać.
5. Noszenie i poruszanie się
Podczas tego spotkania dowiecie się, jak bezpiecznie, naturalnie i w pełni zaspokoić naturalne potrzeby ruchowe małego dziecka, by rozwijało się prawidłowo.
6. Smoczek, butelka, gryzienie, ząbkowanie
Czas na odrobinę kontrowersyjne tematy i dylematy. Postaramy się odpowiedzieć na pytania: dać smoczek czy nie dać, pić z niekapka czy nie. Przy okazji o emocjach, mózgu i nawykach, bezpieczeństwie, komunikacji.
7. Kuchnia – przyjacielem twojego dziecka
Boicie się wpuścić małe dziecko do kuchni? Podpowiemy, jak przygotować przestrzeń kuchni (a także łazienki) by była bezpieczna, ciekawa, piękna i rozwijająca dla dziecka.
8. Odpieluchowanie
Pożegnanie pieluszek wcale nie musi trwać tygodniami ani być zmorą, przez którą czasem odkładamy ten nieunikniony etap w rozwoju dziecka. Jak więc „wyłapać” oznaki gotowości do przejścia na samodzielność w toalecie i jak wesprzeć dziecko w tym czasie? Podpowiemy jak zorganizować przestrzeń, w co ubierać dziecko, jak zadbać o otoczenie, czy musimy z odpieluchowaniem czekać do lata ;)
9. Smartphone i nowe technologie
Nasze dzieci widzą nas zbyt często z niewielkim, ekscytującym, świecącym i grającym przedmiotem w rękach, które nie raz pochłania nas bez reszty. Opowiemy więc o tym, co się dzieje w mózgu dziecka do lat 3, kiedy patrzy w ekran i dlaczego lepiej, żeby dziecko się ponudziło w samochodzie.
10. Dzieci na zakupach i w przestrzeni publicznej
Upiór w operze? Szaleństwo zakupów? Scena uliczna? Jak zapobiegać i nie panikować w trudnych sytuacjach w sklepie i na ulicy.
11. „Dress for success” – ubieramy się
Jak łatwo i szybko pomóc dziecku stać się samodzielnym w ubieraniu, od czego zacząć, żeby nie zniechęcić dziecka, jak przygotować przestrzeń i ubrania.
12. Pomoce rozwojowe
Jak przygotować wartościowe aktywności dla dzieci, jakie zabawki kupować lub przygotować samemu/ej dla małego dziecka. Czego potrzebuje mózg małego dziecka, czego potrzebują małe pracowite rączki i wrażliwe zmysły, i dlaczego dziecko uwielbia być zajęte prawdziwymi i pożytecznymi zajęciami.
13. Bunt dwulatka?
Czy bunt dwulatka istnieje? I dlaczego nauczyciele Montessori unikają tego określenia jak ognia? Czemu dziecko mówi „nie” nawet, jak myśli „tak”? Jak pomóc sobie i dziecku w tym trudnym, ważnym i pięknym czasie?
14. Jak wybrać żłobek?
Krok po kroku, czym się kierować szukając żłobka (Montessori) dla swojego dziecka.
15. Czy cierpliwość ma swoje granice?
Komunikacja, która ułatwia życie z małym dzieckiem. Jak się dogadać z dwulatkiem. Stawianie granic. (NVC, Pozytywna dyscyplina) Co oznaczają pewne zachowania dzieci, jakie potrzeby mogą sygnalizować?
16. Adaptacja w żłobku
Adaptacja to wyzwanie dla dziecka, które pierwszy raz rozstaje się z rodzicami na wiele godzin swojego dnia. To też ogromne wyzwanie dla rodziców. Jak poradzić sobie ze stresem swoim i dziecka? O zaufaniu, przewodnictwie i wartościowym czasie.15. 16.
17. Co czytać dzieciom. Rozwój języka
Czy wszystkie książki na półce 0-3 w księgarni są tak samo wartościowe? Czym się kierować przy wyborze literatury dla najmłodszych? Jak czytać książkę małemu dziecku? A także o piosenkach, wierszykach, mowie codziennej, dlaczego łacińska nazwa Quercus robur nie jest za trudna dla małego dziecka i jak wychować dziecko dwu i więcej-języczne.
18. Jak wychować żeby nie zmarnować;)
Temat pół żartem, pół serio. A tak naprawdę powiemy o tym, jakie są potrzeby emocjonalne małego dziecka i jak o nie dbać i odpowiadać na nie, oraz o tym, jak więź, emocje rodziców i dzieci kształtują mózg dziecka i wpływają na to, jakim będzie dorosłym.
19. Wolność a granice. Konsekwencje a kary.
Czasami można spotkać się z opinią że pedagogika Montessori to tzw. "bezstresowe wychowanie" - czyli "dziecku wolno wszystko". Nic bardziej mylnego. Stawianie dziecku granic - czyli tworzenie jasnych zasad wspólnego życia jest podstawą tej pedagogiki: "Moja wolność kończy się tam gdzie zaczyna się Twoja". W czasie spotkania omówimy również zagadnienia związane z karą i nagrodą.
20. Odnowa dla rodziców. Jak ważne jest aby zadbać o siebie
Bycie z małym dzieckiem w domu, często z dala od rodziny i pomocy, jest trudne. Podpowiemy, jak wprowadzanie filozofii Montessori w codzienną rutynę i domową przestrzeń, może pomóc rodzicom złapać równowagę i oddech w zabieganym życiu codziennym. To naprawdę działa!
21. Czerwone flagi
Niepokoi Was jakieś zachowanie u dziecka? Na co zwrócić uwagę? Kiedy i do kogo udać się po pomoc. Tzw. czerwone flagi w rozwoju.
22. Jak przybliżyć Montessori dziadkom i bliskim.
Ważne jest aby dziecko bez względu kto sprawuje nad nim pieczę miało jasne i niezmienne zasady funkcjonowania. Jak konsekwentnie stworzyć wspólnotę bliskich dziecku osób, która kieruje się podobnymi zasadami?22.
23. Czas na pytania!
Z chęcią odpowiemy na pytania od rodziców, którzy uczestniczyli w naszych warsztatach!